Part 1
Mensen hebben de neiging om verandering te vermijden. Dat zit gewoon in ons DNA.
Het is nuttig en veilig om over te nemen wat mensen vóór ons deden en geloofden - daarom zijn we hier als soort nog steeds. Het zorgt voor het voortbestaan van het individu en de groep.
Verandering is dus risico. En risico is potentieel gevaar.
Maar af en toe heeft de natuur verandering nodig. En dan moeten wij ons veranderen en ons daaraan aanpassen. Dit is hoe evolutie werkt. We moeten evolueren - niet alleen fysiek maar ook mentaal, emotioneel en spiritueel.
Om dit te doen, moeten we de status-quo van tijd tot tijd in twijfel trekken en opruimen met oude niet-passende overtuigingen voor de nieuwe standaarden van evolutie (of kennis, of empathie).
Er is veel veranderd sinds onze voorvaders wilde paarden hebben getemd en gedomesticeerd. Er is veel veranderd sinds ze ontdekten hoe ze moesten rijden en trainen voor transport en oorlog. Helaas is er voor de paarden niet veel veranderd als het gaat om training en huisvesting.
Ooit stond ‘gemak’ voor de mens centraal bij het houden van dieren, dat had zo zijn punten. Maar nu evolueren we naar een meer 'dierenwelzijn'-gecentreerde kijk, of niet?
Laten we dus enkele mythen ophelderen die ook moeten evolueren.
Inhoud:
Paarden slapen staand
Ah, wat hebben we niet alles geleerd in de biologieles of op maneges. Gekke gedachte toen,.. Cool ze kunnen staand slapen! Ik wou dat ik dat kon! Nou, dat is niet helemaal correct. Paarden kunnen 'sluimeren' als ze staan, wat een efficiënte en roofdierbestendige manier is om gedurende de dag een 'powernap' te doen om energie te besparen. Maar dat is niet slapen. Stel je voor dat je alleen maar nog powernaps doet en nooit gaat liggen om echt diep in slaap te vallen. Zelfs 's nachts niet. Feit: alle zoogdieren hebben diepe slaap (REM-slaap) nodig om volledig te kunnen rusten en herstellen. Ook paarden. En daarvoor moeten ze uitgestrekt gaan liggen. Ja, ook met hun hoofd op de grond. Het probleem met deze mythe is: paarden moeten zich veilig en comfortabel genoeg voelen om te gaan liggen! In een behuizing waar geen droge en comfortabele plek is die ook veilig aanvoelt (denk aan uit de wind of regen zijn, betrouwbare kuddeleden hebben om de wacht te houden) zullen paarden dat niet doen - totdat ze helemaal uitgeput zijn. Vooral paddocksystemen lopen hier een risico, wanneer er geen beschutting is of de kudde niet stabiel en betrouwbaar is (vaak verandert enz.). Sommige paarden hebben liever een box om in te slapen. Maar pas op! De REM-fase is niet langer dan 30-40 minuten en de maximale slaaptijd is ongeveer 2-3 uur. Dus meer dan 9 uur in een box staan (normaal slaapschema voor mensen) veroorzaakt andere problemen op andere belangrijke vlakken. Trouwens, zelfs in een box moet een paard kunnen weten dat er andere paarden zijn om zich veilig genoeg te voelen, want alleen in een kudde die op je let, kun je goed slapen (domesticatie veranderde het DNA van paarden niet, het zijn en blijven kuddedieren ).
Sommige paarden zijn graag alleen
Zoals we hierboven lazen, zijn paarden geen solitaire dieren. Nooit. Het kudde-instinct zit diep in hun DNA geworteld. Het is het aller belangrijkste voor hen, fysiek en emotioneel. Paarden zijn zeer sociaal. Geen enkel paard is graag alleen. Maar er zijn paarden die zo getraumatiseerd en niet gesocialiseerd zijn door verkeerde huisvesting en omgang, dat ze sociale pathologie vertonen. Dat betekent dat ze niet goed kunnen communiceren met andere paarden en agressief of overdreven defensief gedrag vertonen, dat het tijd en hard werken kost voor een ervaren trainer om zo'n paard opnieuw te socialiseren. Dit is niet normaal en geen eigenschap, dit is een mentaal en emotioneel lijdend paard. Vaak interpreteren mensen 'resource guarding' ook verkeerd als agressie naar andere paarden. Dat komt door een gebrek aan resources (in kwantiteit en kwaliteit) als hooiruiven, wateremmers en vooral: ruimte! Eenzame opsluiting in een box als een normale huisvesting is voor geen enkel paard de oplossing en zou uit ons standaard voor paardenhuisvesting moeten verdwijnen.
Mijn paard houdt van werken!
Jouw paard begint te dansen als je met het zadel komt? Je paard snuift en kauwt en wil aan de slag als je in de bak staat? Hij geeft dan alles wat hij heeft tijdens training of de show, is hij er fysiek en mentaal helemaal 'all-in'? Laat me ongevoelig direct ter zake komen: het is geen liefde, het is stress. Dat betekent niet dat je een slecht mens bent of dat je paard door jou wordt ‘mishandeld’. Maar het betekent wel dat zijn zenuwstelsel, zijn cellen in ‘stress’ staan. Wetenschappelijk gezien is stress slechts een toestand waarin een lichaam zich kan bevinden. En het is heel natuurlijk en normaal - en zelfs levensreddend wanneer dat nodig is. Stress is een uitvinding van de natuur om ervoor te zorgen dat een organisme doet wat nodig is om te overleven. Bij levende dieren is dat vaak vechten of vluchten, en bij sociale zoogdieren ook nog 'care'. Het zou te lang duren als het organisme bewust zou moeten beslissen en kiezen over elke actie die nodig is om aan het gevaar te ontkomen. Dus gelukkig hebben we stress! Hoera! Maar laten we terugkomen op wat dat betekent. Stress betekent 'inspanning'. Om te ‘stressen’ heeft het lichaam veel energie nodig. Daarvoor heeft hij ook de energie nodig van andere lichaamsdelen die op dit moment niet zo belangrijk zijn, zoals de darmen, de neocortex (het bovenste voorste deel van de hersenen, het rationele beslissingsdeel) of het immuunsysteem (het afweren van virussen. en bacteriën, die interne celbeschadiging herstellen). Het behoeft geen betoog dat dit op den duur nogal ongunstig is voor het lichaam (bekend bij de mens: de ‘burn-out’). Laten we dit nog eens samenvatten: Stress is een natuurlijke toestand die een organisme helpt te overleven wanneer het in direct gevaar verkeert. Stress is een belasting voor het organisme en moet snel worden beëindigd, waarna een rustfase moet worden gegeven om de belasting te herstellen. Een paard dat zijn voeten optilt, danst, snuift, de neiging heeft om te rennen, vluchten of vechten en zich uitdrukt met intense lichaamsbewegingen, zweten, hoofd schudden enzovoort, is gestresst. Hij heeft waarschijnlijk geleerd dat deze stress hem helpt om de oefening of show nog sneller en met minder aversieve methoden te doorstaan. Hij doet het niet omdat hij 'het leuk vindt', wat hij wel leuk vindt is waarschijnlijk de vrije tijd erna (hij geniet ook van rust, spelen, gezelligheid, grazen en rusten). Dat vormt de vraag waarom hij in de eerste plaats zo gestrest moet zijn (wie heeft hier baat bij)? En als de persoon die verantwoordelijk is voor zijn welzijn, moet deze belasting op de lange termijn niet worden vermeden met betrekking tot zijn algehele gezondheid?
En als hij het niet zou willen, zou hij het ook niet doen
Ja, nou, ken je 'stress'? We hebben net geleerd dat stress voor de meeste zoogdieren, die geen overontwikkelde prefrontale cortex hebben, de manier is om door gevaar en bedreigingen heen te komen. Ze ‘denken’ niet of ze het willen of niet. Hun hersenen hebben supersnelle snelwegen die van sensatie naar onmiddellijke spieractie gaan - zonder onderbreking van evaluatie en besluitvorming. Vooral in vlucht dieren zoals paarden. Bovendien nemen ze de wereld heel anders waar dan wij. Bepaalde gezichten, geuren, geluiden en waarnemingen worden gemakkelijk als potentiële gevaren en bedreigingen opgevat die moeten worden vermeden. Dat geldt voor schoppen, sporen, zwepen, touwen, schreeuwen, stampen, meppen, muziek, motoren, klappen, trailers, hoeken, struiken, vlaggen, wind, …. Hoe ga je ermee om als je een overgevoelig, eetbaar vluchtdier van een halve ton bent dat aan touwen en teugels is gebonden? Je ‘stress’ en probeert er doorheen te komen. Maar zeker, niet alle paarden zijn hetzelfde. Er zijn paarden die misschien proberen eruit te komen. Die proberen te steigeren, te bokken of te rennen. Die gaan tegen hun verzorger of ruiter in en proberen de gevaar koste wat kost te vermijden. Wat gebeurt er met deze paarden? Mensen zullen om veiligheidsredenen proberen ze te corrigeren of te dwingen zich te gedragen, zelfs als dat geweld betekent. Of ze worden weggebracht, om nooit meer getraind of getoond te worden, omdat ze het label 'agressief' krijgen. En degenen die 'afgesloten' raken, blijven 'afgesloten', trekken zich terug in zichzelf, sluiten de wereld af en laten alles gebeuren om verdere pijn of angst te vermijden - ze zijn er klaar mee. Dat is niet 'het willen doen' dat is 'geen andere optie zien dan het te doen'. Psychologisch is er hier veel aan de hand en er zijn verschillende pathologieën naar vernoemd. Ze hebben allemaal gemeen dat de onderdrukte zichzelf overgeeft aan de onderdrukker - en dat gaat gepaard met veel negatieve bijwerkingen en ernstige mentale en uiteindelijk fysieke welzijnsproblemen als we niet meer kunnen waarnemen dat er serieuze pijngerelateerde problemen zijn.
Vast binden leert paarden geduld
Laat me testen hoe grondig je het vorige gedeelte hebt gelezen. Wat gebeurt er als ik een paard heel lang en zonder uitweg vastbind, dat hij er eerst uit probeert te komen, hoe dan ook, en dan uiteindelijk stilstaat, wachtend op verlichting? Juist! Gefeliciteerd, hij heeft nu geduld. Nee. Sorry, hij gaf het op. Zijn zenuwstelsel raakte in ‘shut down’. Hij is nu ergens anders in zichzelf. Afhankelijk van zijn karakter zal hij ofwel zo blijven, accepteren hoe het is, of hij zal opnieuw proberen te vechten totdat het te veel pijn doet of er iets ergs gebeurt. Hoe dan ook, dit is van de mens gemaakt, niet van het paard. Geduld is een schone zaak. Geen ‘er doorheen moeten'. Om geduld te leren, moet je geduld hebben. Maak babystapjes, bind hem losjes vast, met een uitweg (geen vaste knopen, zodat hij eruit kan als het moet), maar stop en beloon het vastbinden voordat hij “ongeduldig” wordt (nerveus, op zijn hoede, .. want dat is normaal voor een sociaal vluchtdier ). En verleng dan de sequenties elke keer met een paar minuten. Target training met een stationary target mat doet trouwens wonderen. Oh, je paard word stout en ondeugend als het wordt vastgebonden? Geen probleem, lees verder naar de volgende sectie.
Ik moet hem laten zien wie de baas is!
De goede oude dominantietheorie!.. Is vooral: oud, net als denken dat de aarde plat is, de mens van Adam en Eva afstamt en de superioriteit van rassen, die door de eeuwen heen zijn ontkracht door nauwkeuriger, logischer en uiteindelijk levend verbeterende ontdekkingen. "Dominantie" is een puur menselijk concept, en een heel eenvoudig concept, dat niet zo bestaat in de natuur - in geen sociale dierlijke structuren, die veel te complex zijn (voor ons om te begrijpen, althans nog niet). Hoewel de wetenschappelijke theorie zelf al als onjuist is bewezen (een dier in gevangenschap reageert agressief op anderen vanwege stress dòòr de gevangenschap - zoals het bewaken van resources omdat ruimte en voedsel altijd beperkt zijn - in het wild bestaat dit 'dominante gedrag' niet), het concept van superioriteit door (gedwongen) respect en leiderschap is nog steeds springlevend in de meesten van ons. Er zijn veel opvattingen over hoe we 'dominantie claimen' kunnen verdedigen in onze interacties, vooral met dieren. Om te beginnen moet men het beeld hebben dat het dier op de een of andere manier inferieur is, zwakker in vergelijking met mensen en moet worden gecontroleerd om te bereiken wat men wil bereiken (veiligheid, prestaties, ...), en dat andere methoden niet zullen werken omdat het dier is niet capabel genoeg is (zoals bijvoorbeeld argumenteren of debatteren). Hoewel dieren inderdaad niet in staat zijn om tegen ons terug te praten of openlijk te bespreken of een gedrag zinvol is of niet, heeft deze visie al gebreken. Mensen hebben de neiging om het vermogen van dieren om te communiceren en contact met ons te maken te onderschatten, terwijl ze aan de andere kant hun vermogen om ons te manipuleren en te intrigeren overschatten. Simpel gezegd, het is andersom dan de meeste mensen denken. Dieren kunnen heel goed de kleinste lichaamssignalen, energie en intentie, de toon van onze stemmen, het ritme van ons hart oppikken. Zij kunnen ons leren begrijpen en wij kunnen hen leren begrijpen. We kunnen ze goed gedrag aanleren door positieve ervaringen, terwijl we stress vermijden door onnodige straf en dominantie. Maar paarden kunnen niet ‘een driftbui krijgen’, ‘stout’ of ‘ondeugend’ zijn, ze manipuleren je niet. Ze hebben geen ego dat een sociaal voordeel boven jou wil behalen. (Laten we een leuk experiment doen: vervang het woord dier of paard in het gedeelte hierboven door het woord kinderen). Want ten eerste: ze weten dat we geen paarden zijn en ten tweede: ze doen alleen wat ze denken moeten te doen om te overleven en te gedijen als individu en als kudde. Ze hebben geen andere bedoelingen dan alleen hun natuurlijke instincten. Als je paard niet doet zoals je wilt, voel je dan niet persoonlijk beledigd (want dat ben je niet, dan ben je niet zwak of onbeduidend), maar vraag je af waarom je paard het niet wil. Hij heeft waarschijnlijk een goede reden die niets te maken heeft met jou positie in jullie tweemanskudde. Als je de behoefte voelt om uit te halen naar je paard, onthoud dan dat dit jou emotie en jou trigger is - je paard heeft er niets mee te maken. ‘Respect’ en ‘leiderschap’ bestaan wel, maar we moeten er een nieuwe connotatie aan geven. 'Respect' (zoals respect voor het leven zelf - of liefde) zou een gegeven moeten zijn, ongeacht het gedrag. Als je het je paard geeft, zal hij het aan jou geven. 'Leiderschap' is geen recht om te claimen of voor te werken, het is een geschenk dat alleen wordt gegeven door de volgers aan wie veiligheid, resources en zorg kan garanderen. Het paard zal je volgen als je het waard bent om gevolgd te worden, door een wijs en eerlijk voorbeeld. Een harde hand is dat nooit.
Join-up laat me contact maken met mijn paard
En dat geldt ook voor Join-ups, omdat ze gebaseerd zijn op deze dominantietheorie. Join-ups zijn niet alleen een theorie, het is een methode om een paard te laten gehoorzamen - omdat het moet, toch? Het is een prachtig gezicht hoe de paarden er ineens voor kiezen om de trainer in het midden van de rondpen te volgen. Bijna magisch hoe gemakkelijk ze de persoon volgen - alsof ze aan een onzichtbaar touw worden geleid, elke kleine beweging volgen, licht en respectvol. Gotcha! Ja, zo hoort het eruit te zien. En de massa laat zich gemakkelijk voor de gek houden. MAAR! Niet alles wat blinkt is goud (houd dat in gedachten wanneer je vrijheidsmagie ziet). Hoe heeft het paard er plotseling voor gekozen om dit te doen? En waarom? Simpel antwoord: hij heeft geen keus. Lang antwoord: ga terug naar het gedeelte over stress en dat hij houdt van wat hij doet. Bij join-up geeft de trainer het paard geen keuze. Er is maar één uitweg uit deze nogal ongemakkelijke situatie. Volg me, of ik laat je rennen totdat je niet meer kunt. Dat is de boodschap. En het is niet zeldzaam om paarden te zien zweten en beven nadat ze in rondjes en rondjes moesten galopperen. Er is geen hoekje om te verstoppen, geen ontsnapping, alleen deze dominante mens die een dier met een diep ingeplant instinct om voor zijn leven te rennen achtervolgt en bedreigt. Magisch. Als je wilt dat je paard je volgt, geef hem dan een keuze. Geef hem een hoek, rust, eten, water, vrienden, en word zo gezellig en plezierig om mee om te gaan, dat hij ervoor kiest om jou vrijwillig te volgen.
Spookjes zien
Weet jij hoe paarden de wereld zien? De grote en eerste misvatting is om te geloven dat 'zien' het belangrijkste zintuig is. Dat komt waarschijnlijk omdat het voor ons zo is. Maar dat betekent niet noodzakelijk dat het ook voor andere dieren zo is. In feite is het het niet voor de meeste prooidieren. Er zijn nog andere zintuigen die veel handiger zijn als het gaat om het vroegtijdig herkennen van een bedreiging voordat men het kan zien. En 'zien' is ook genuanceerder dan alleen 'scherp' zien (we zijn gewoon ongelooflijk bevooroordeeld). Samenvattend: het zicht van paarden is niet slechter dan het zicht van mensen, het is anders. Paarden zijn niet zo goed in scherp, diepte en kleur zien. Dus wat ze zien is nogal wazig, dof en 'plat' (afstanden tot objecten in relatie beoordelen). Maar ze hebben een enorm voordeel als het gaat om het zien van beweging in een hoek van bijna 360 graden, dus overal om hen heen. Je hebt het vuilnis misschien niet zien wapperen in een struik aan de rechterkant achter je - maar je paard zag het wel. En om verder te gaan: misschien heb je de muis in het gras links van je niet gehoord vanwege de hoge frequentie, - maar je paard hoorden het wel. Je hebt misschien niet de trilling van een naderende tractor in de grond gevoeld, - maar je paard voelde het wel. Je hebt misschien niet de vos geroken die hier eerder was geweest, - maar je paard heeft het wel geroken. Er is geen spookje. Maar er is echt iets dat, voor zover je paard kan beoordelen, in een potentieel gevaarlijke situatie kan veranderen. En je bent je er gewoon niet van bewust om ook voor hem te oordelen. Vooral als je de zintuiglijke wereld van je paard niet eens erkent en in plaats van hem comfort te geven en het gevaar te controleren, zelfs de grip aanscherpt en gefrustreerd raakt. Druk en duwen geeft de boodschap dat er inderdaad een reden is om bang te zijn. Denk daar eens over na als je de teugels in handen neemt en je benen aanspant voordat je nerveus grinnikt: "Stop met de onzin, er is geen spookje!"
Merries zijn humeurig
Als de manier waarop we reageren, denken en voelen wanneer we met paarden zijn, echt invloed heeft op hun gedrag, kunnen we er zeker van zijn dat de concepten als 'selffulfilling prophecy' zoals in 'fundamentele attributiefout', de 'bevestigingsbias' en het 'pygmalion-effect ' wel een rol in ons speelt. Dit zijn sociaalpsychologische fenomenen waarvan we geneigd zijn het ‘slachtoffer’ te worden, of je nu de gever of de ontvanger bent. In feite betekenen ze dat een persoon of een groep personen (of in ons geval een paard of een groep paarden) verkeerd wordt beoordeeld, omdat we bijvoorbeeld geen rekening houden met externe factoren (niet de persoonlijkheid of het karakter) die gedrag veranderen en emoties (zoals de omgeving, hormonen, algemeen welzijn, enz.), en ten tweede geven we ze vooraf bevooroordeelde eigenschappen en handelen dan op een manier die gedrag oproept dat vervolgens de vooringenomenheid 'bewijst' (je weet wel, zoals je partner vragen waarom hij geïrriteerd is totdat hij het echt is). Merries worden hier wel degelijk het slachtoffer van. Dit is geen rare of grappige theorie, het is bewezen door wetenschappelijke studies. Merries gedragen zich niet anders dan ruinen, ze zijn niet humeuriger of sneller geïrriteerd. Jouw merrie kan dat zijn, maar dat is niet omdat ze een merrie is, maar omdat er echt iets is wat haar dwarszit, dat zou ook een ruin dwars zitten. Maar vanwege deze vooringenomenheid worden fysieke en mentale problemen vaak over het hoofd gezien, je weet wel, omdat ze gewoon een merrie is. En dat is schadelijk. En seksistisch. Gewoon niet doen. En als je wilt discussiëren over hormonale onevenwichtigheden -even gek gokken, als een vrouw, we weten hoe dit voelt - is het nogal triest om een merrie te degraderen als ze echt hormonale stress ervaart in plaats van haar te helpen met het vinden van balans met de juiste zorg. We willen tenslotte ook op onze slechte dagen evenwaardig en met zorg worden behandeld, of niet?
Waarom zei ik voor beide partijen "het slachtoffer worden van vooringenomenheid"?
Dat komt omdat ik iemand die niet beter weet niet de schuld wil geven. Simpel gezegd, onze hersenen zijn ontworpen om vooroordelen te hebben en stereotypen te vormen. Het is normaal en natuurlijk om deze te hebben en zonder kennis is het moeilijk om eruit te komen. Vooroordelen en stereotypen helpen ons te overleven en te gedijen wanneer dat nodig is. Maar in zo'n complexe wereld waarin we tegenwoordig leven, zijn ze gewoon vaak misplaatst.
Om de betere mens te worden, moeten we over hen leren om ze onder controle te houden. Ons sociale brein is sterk en krachtig - het moet op de juiste manier worden gebruikt. Versterk je empathie met kennis en vertrouw op je gevoel, val niet in oude overtuigingen en uitspraken van andere mensen. Vorm je eigen oordeel met de kennis die je (nu) hebt en zoek altijd meer.
Dit is niet altijd een gemakkelijke opgave. Met kennis komt verantwoordelijkheid. De verantwoordelijkheid om het anders te doen, misschien zelfs op een manier die niet als ‘normaal’ wordt gezien en bekritiseerd zal worden door de status quo. Maar met de tijd zal het makkelijker worden. Je zult sterker worden om de druk van conformiteit te weerstaan als je echt gelooft dat de verandering noodzakelijk is voor het welzijn van anderen.
Paarden verdienen deze verandering.
En ze hebben sterke mensen nodig om voor hen op te komen.
Comments